понедељак, 6. јул 2015.

Recenzija: HESS - Hagalaz (2014.)

Hess – Hagalaz
heavy metal
Samizdat, (2014.)

Od pojavljivanja bendova po put Masacre, Sepultura, Sarcofago (nikakvim odredjenim redosledom) pa do danas, Južna Amerika je stavljena na svetsku metal mapu.  Medjutim, bend koji je pred nama je nešto sasvim drugo.  Hess dolaze iz Argentine, sviraju tradicionalni heavy metal, sa uticajima od King Diamonda do Dio-a, ali ne zvuče kao ni jedan bend iz tog dela metal varijeteta.  Uticaju su tu, čuju se, ali zvuk koji Hess nudi i prenosi u naše uši je nekako... jedinstven.  Ovo je sve činjenično stanje zahvaljujući vokalu, čije ime je Melani Hess.  Ona je trenirani operski pevač i njene vokalne sposobnosti su ono što prosto pleni ovim albumom.  Čim bi neko čuo za mešavinu opere i metal muzike, prvo bend koji mnogima pada na pamet je Nightwish, ali ovde se ne radi o susretu ogog benda sa uticajima
tradicionalnog načina izvodjenja heavy metal muzike.  Kao što rekoh, ovo je nešto sasvim drugo.  Pred nama je njihov album Hagalaz objavljen 2014. godine.

Glasovni opseg Melaninog vokala dolazi do punog izražaja već u prvoj pesmi, „Blood and Iron“.  Odlična rifologija, koja ni za trenutak ne odstupa od dobitne formule koju je bend odabrao, samo pojačava doživljaj ovog albuma.  Moram odmah da priznam da nisam baš fan ovakvog cross-overa (opera-metal) iako zaista ima bendova koji briljiraju na ovom polju, mešajući čak i ekstremnije žanrove metal muzike sa operatičkim vokalima i sinfonijskim deonicama.  Zbog toga mi se na momente činilo da Melani previše želi da postigne svojim vokalom, tako da je on nekako ispao u prvi plan, gurajući iza sebe u pozadinu sve ostalo što se tiče muzike.  Visoki vokali su na momente parali uši i smetali, ali kada je vokal ostajao u polju nižih tonova, sve je delovalo kompaktno i skladno, čak prijatno za slušanje.  Vokalno, Melani uspeva da nadomesti ono što obično uradi kombinacija izmedju klavijatura i gitara u bendovima sličnog žanrovskog usmerenja.
Ako je u prvoj pesmi do izražaja dolazio viši registar vokala, u trećoj „Clarisse’s Nightmare“ prednjači „niži“ registar.  Ona u ovoj pesmi pokazuje da ume da izbalansira operatički vokal sa agresivnijim, kada je to potrebno. Pesma koja je cela na Nemačkom jeziku „Der Teufel Und Sein Lehrling“ (Djavo i njegov šegrt) može da iznenadi, ali to je samo prvi utisak, koji ubrzo bledi i ustupa mesto uobičajenom doživljaju muzike koju Hess prezentuje na ovoj izdanju.
U pesmi „The Giant“ se daje omaž jednom od najuticajnijih frotmana i vokalista u metal muzici uopšte – Ronnie James Dio-u.  Čak i oni koji ne slušaju ovaj žand, svesni su uticaja koji je ovaj mali čovek velikih vokalnih sposobnosti ostavio iza sebe.  Melani kontroliše svoj glas fantastično i uspeva da kroz tekst prenese osnovnu poruku.  „Interpretacion“ je pesma na španskom jeziku, meternjem jeziku članova benda.   Ali ovo igranje jezicima skoro da je neprimetno, i zapaziće ga samo onaj slušalac koji ima istančan slušni aparat koji će registrovati svaku vešto skrivenu promenu.  „Sailors Cross“ je još jedna pesma u kojoj je najprisutniji duh nedavno preminulog Dio-a.  Veoma melodična „Perpetual Fight“ predtavlja solidan deo album, a „Boleskin House“, najduža pesma na albumu (kuca nešto preko 8:30), je pesma u kojoj Melani uzima i ulogu naratora, čime samo pokazuje da je njeno poznavanja engleskog jezika izuzetno.  Nekoliko promena u tempu i dinamici tokom pesme je svakako čini možda i najinteresntnijim delom albuma.  Poslednja pesma na albumu je pesma koju je proslavio bend Judas Priest, ali originalno je izvodi Joan Baez.  Radi se o pesmi „Diamongs and Rust“ i u ovoj pesmi do izražaja dolazi utreniranost Melaninog glasa.  I taman kada je album dostigao možda svoj vrhunac, on se završava.  Možda je to ujedno i najbolji trenutak, pa i način da se album i završi.
Budući da se radi o debi albumu, ovo je sasvim solidan izlazak u svet metal scene, i svakako poziva fanove ovakve muzike da obrate pažnju na ovaj bend.  Meni je lično drago da sa kontinenta, koji možda do sada nije bio poznat po blažim žanrovskim varijantama metala, dolazi bend koji će definitivno da promeni ovaj stereotip.

7/10

Recenziju napisao: Igor Vlad Cepesh Živić