Celtic

Celtic

четвртак, 6. август 2020.

Intervju: Moon Far Away, (Russia)

Moon Far Away, (Russia)


A neo-folk band from Arkhangelsk, which distinctive expression is based on a deep knowledge and connection with the unique ancient heritage of the Russian North. Historically, the North was a free space where human creativity found its expression in rich poetry, music, visual culture and wooden architecture. Unlike in the central Russia, there was no slavery in the North. Even today, one can hear skomorokh songs mocking the authorities which date back to the medieval Russia. In the end of XIX century, researchers discovered bylinas (epic tales) from the times of Novgorod republic and Kiev Rus, which had died out then in the central part for centuries ago. Today, the Russian North preserves the most interesting and unique heritage of ancient Russian culture dating back to its pre-Christian history.
The band was founded as a student project in 1994. by Alexey M. Sheptunov, who we talked to these days..


1. Why the name Moon Far Away? When and how was came that idea?

Alexey: В русском языке есть пословица: как корабль назовёте, так он и поплывёт. Или – поплывёт в том направлении. В случае МФА, название появилось, кажется, даже раньше самых первых демо-записей. И изначально было чисто ассоциативным, не выражающим какой-то конкретной идеи. Но – если пытаться разобраться с этим на подсознательном уровне, то, я полагаю, можно сказать, что нами сразу было задано направление на мистику, нерациональное познание окружающего мира, изучение Традиции и вообще на тот мир, который находится НАД нашим миром. Этот мир иногда виден, но практически недосягаем – это мир символов, высших ценностей и идеалов. Группа меняла своё звучание, однако название всегда оставалось для нас идеальным. И, не смотря то, что название группы по-аглийски пишется не совсем корректно, мы предпочитаем не переводить его на русский язык. Хотя, иногда журналисты в тех странах, где мы выступаем, используют написание нашего названия на своих национальных языках. И это всегда довольно интересно, так как нам нравятся все эти игры с языками. 

There is a proverb in Russian: as you call a ship, it will sail this way, or - will swim in that direction. In the case of the MOON FAR AWAY, the name appeared, it seems, even earlier than the very first demo records. And initially it was purely associative, not expressing any specific idea. But – if you try to deal with this on a subconscious level, then, I believe, we can say that we immediately set a direction for mysticism, irrational knowledge of the world around us, the study of Tradition, and generally the world that is OVER our world. This world is sometimes visible, but practically inaccessible – it is a world of symbols, highest values and ideals. The group changed its sound, but the name always remained ideal for us. And, despite the fact that the name of the group in English is not spelled correctly, we prefer not to translate it into Russian. Although, sometimes journalists in the countries where we speak use the spelling of our name in their national languages. And this is always quite interesting, since we like all these games with languages.


2. You define your music Russian neo-folk, post-folk, world-music inspired by north russian nature, shamanic rhythms. What is the impact of that?

Alexey: Интерес к древней культуре и традиционной музыке начался у меня во время моей учёбы в университете. Я понял тогда, что в этой музыке очень многое сказано о человеке в целом, и эти вещи гораздо глубже большей части того, что называется «современная культура». Поэтому, на самом деле, не так уж необходимо «изобретать велосипед заново», в наше время. Важно переосмыслить древние тексты, интерпретировать их, и воплотить в современной актуальной форме – сохранив при этом их глубокое содержание. 
Первые опыты MFA вдохновлены творчеством таких групп, как DEAD CAN DANCE, THE MOON LAY HIDDEN BENEATH A CLOUD, ELIJAH’S MANTLE, SOL INVICTUS, etc. Позже мы пришли к работе со старинным традиционным ритуальным фольклором России и Русского Севера, нашего региона. Именно тогда мы поняли своё место на нео-фолк-сцене – а именно приняли на себя миссию вовлечения традиционной музыки нашей земли в мировую музыкальную культуру. Сегодня у меня есть научное звание по фольклористике, и я продолжаю изучать северный эпический фольклор России на этом уровне.

My interest in ancient culture and traditional music began during my studies at the university. I realized then that in this music a lot is said about the person as a whole, and these things are much deeper than most of what is called “modern culture”. Therefore, in fact, it is not so necessary to “reinvent the wheel”, in our time. It is important to rethink the ancient texts, interpret them, and translate them in a modern, relevant form – while preserving their deep content.
The first MOON FAR AWAY’s experiments were inspired by the masterpieces of the bands such as DEAD CAN DANCE, THE MOON LAY HIDDEN BENEATH A CLOUD, ELIJAH’S MANTLE, SOL INVICTUS, etc. Later we came to work with ancient traditional ritual folklore of Russia and the Russian North, our region. It was then that we understood our place on the neo-folk scene – namely, we took upon ourselves the mission of involving the traditional music of our land in world music culture. Today I have a scientific title in folklore, and I continue to study Russia's northern epic folklore at this level.


3. Moon Far Away is?

Alexey: Изначально в проект входило в два человека, однако музыкой, лирикой и процессом записи занимался я. Именно в форме дуэта (хотя состав изменился ровно наполовину) мы делали первые записи, а потом начали играть концерты. Так продолжалось довольно долгое время. Однако сегодня в MFA – четыре персоны, и каждая привносит в музыку что-то своё. Однако я сейчас говорил о живых людях – в музыке MFA часто звучит лирика и цитаты из музыки великих авторов, как древних, так и более близких к нам по времени жизни. Таким образом, они также являются частью MFA, в этих композициях. А если принять во внимание, что мы часто исполняем народную музыку, то круг «соавторов» нашей музыки расширяется максимально. Плюс, на нашем новом альбоме Athanor Eurasia, например, множество гостевых музыкантов – например, Tony Wakeford и Caroline Jago из Sol Invictus. Поэтому, с точки зрения авторских отношений, MFA – это довольно сложное явление. 

Initially, the project consisted of two people, but I was involved in music, lyrics and the recording process. It was in the form of a duet (although the lineup changed exactly halfway) that we made the first recordings, and then started playing concerts. This went on for quite a long time. However, today there are four people in the MFA, and each of them brings something to the music. However, I am now talking about living people - in the music of the MFA often sounds lyrics and quotes from the music of great authors, both ancient and closer to us at the time of life. Thus, they are also part of the MFA, in these compositions. And if we take into account that we often perform folk music, the circle of "co-authors" of our music expands to the maximum. Plus, on our new Athanor Eurasia album, for example, there are many guest musicians - for example, Tony Wakeford and Caroline Jago from Sol Invictus. Therefore, from the point of view of copyright relations, MFA is a rather complex phenomenon.


4. Last album "Athanor Eurasia" was well received by the audience, which was to be expected. How are you and the band satisfied with him?

Alexey: На самом деле, "Athanor Eurasia" можно назвать неожиданным дитём. До того, как приступить к его записи, мы, хотя это было не очень активно, работали над двумя концептуальными альбомами – “Acou” и “Музыка о полку Игоревом”, вдохновлённом древнерусской эпической поэмой. Однако очень неожиданно идея "Athanor Eurasia" вышла на первый план, и полностью нас захватила. На этом альбоме нам удалось выйти на новый уровень с интерпретацией традиционных народных песен Русского Севера, и продолжить линию, начатую на альбоме «Беловодие», который до сих пор очень популярен и в России, и в мире. 
Сегодня я могу сказать, что приостановка работы над двумя предыдущими альбомами была полностью оправданной (надеюсь, они, как бы то ни было, дождутся своей очереди). "AE" словно сам завоевал себе место под солнцем, и получился очень цельным и концептуальным. Кроме того, этот альбом, как и все предыдущие, был для нас достаточно новаторским в плане звучания – мы, в основном, работали в новой студии, с новым основным звукорежиссёром и множеством приглашенных музыкантов (этого опыта у нашей группы до этого не было), а сам альбом получился почти полностью акустическим. «Живые» инструменты оказались в этот период для меня более интересными, чем электронные – этот период в группе всё ещё продолжается. Ну и, наконец, "Athanor Eurasia" стал квинтэссенцией Формы и Содержания, заложенной в него идеи глубинного единства культур Запада и Востока, неразделённости единой духовной Традиции евразийского континента на внутреннем уровне. 
Это то, что мы подспудно вкладывали в эти песни. Однако если кто-то из слушателей альбома найдёт его просто увлекательным, красивым и мелодичным, не обращая внимание на всяческие концепции и т.д., мы тоже будем этому вполне рады. 

In fact, our «Athanor Eurasia» can be called an unexpected child. Before we started recording it, we, although it was not very active, worked on two concept albums – «Acou» and «Music about Igor's Regiment», inspired by an old Russian epic poem. However, very unexpectedly, the «Athanor Eurasia» idea came to the fore and completely captured us. On this album, we managed to reach a new level with the interpretation of traditional folk songs of the Russian North, and continue the line begun on the album «Belovodie», which is still very popular in Russia and in the world.
Today I can say that the suspension of work on the previous two albums was completely justified (I hope that, anyway, they will wait their turn). «AE» as if he had conquered a place for himself under the sun, and it turned out to be very integral and conceptual. In addition, this album, like all the previous ones, was quite innovative for us in terms of sound - we mainly worked in the new studio, with a new main sound engineer and a lot of invited musicians (our group did not have this experience before), and the album itself turned out to be almost completely acoustic. Acoustic instruments during this period turned out to be more interesting to me than electronic ones – this period in the group is still ongoing. And finally, «Athanor Eurasia» became the quintessence of Form and Content, the idea of the deep unity of the cultures of West and East, the inseparability of a single spiritual Tradition of the Eurasian continent at the internal level.
This is what we implicitly invested in these songs. However, if one of the listeners of the album finds it simply fascinating, beautiful and melodic, not paying attention to all sorts of concepts, etc., we will also be quite happy about this.


5. You often collaborate with other artists (Sol Invictus, Smuta, etc.). What are your experiences of these cooperations? Will You continue to explore music with other musicians and artists that you'll be sharing the listeners?

Alexey: Да, это действительно так. Помимо пяти сольных альбомов, у MOON FAR AWAY есть совместные альбомы с проектами SIX DEAD BULGARIANS, VISHUDHA KALI и ELEVEN. Мы также организовали издание нескольких концептуальных сборников, таких, как международный проект “ENEMIES”, на котором неофолк-музыканты из разных стран играют лирические песни своих народов времён Второй Мировой войны, а также «Colours Of Black», CD-сборник с книгой, посвященный русскому нео-фолку. Также нами собран и издан международный трибьют песен MFA, а также записано огромное количество отдельных треков с множеством других коллективов, которые часто приглашают нас к совместным записям. Это интересный опыт, который позволяет нам реализовывать те идеи, которые мы вряд ли могли осуществить в рамках MFA.
Ещё одно направление нашей активности – организация в нашем городе, Архангельске, неофолк-концертов и фестивалей. Так, нам удалось сделать концерты для SPIRITUAL FRONT, ANDREW KING и ORPLIED/BARDITUS, с которыми мы играли в Архангельске вместе. Надеюсь, наш ARKH-NEOFOLK FEST продолжит свою активность после эпохи коронавируса.

Yes, this is true. In addition to five solo albums, MOON FAR AWAY has joint albums with the projects SIX DEAD BULGARIANS, VISHUDHA KALI and ELEVEN. We also organized the publication of several conceptual collections, such as the international project «ENEMIES», on which neofolk musicians from different countries play lyric songs of their peoples during World War II, as well as “Colors Of Black”, a CD collection with a book dedicated to Russian neo-folk. We have also collected and published an international tribute-album of MFA songs, as well as recorded a huge number of individual tracks with many other bands, which often invite us to joint recordings. This is an interesting experience that allows us to implement those ideas that we could hardly implement within the framework of the MFA.
Another area of our activity is the organization of neofolk concerts and festivals in our city, Arkhangelsk. So, we managed to make concerts for SPIRITUAL FRONT, ANDREW KING and ORPLIED / BARDITUS, with whom we played in Arkhangelsk. I hope our ARKH-NEOFOLK FEST will continue its activity after the era of coronavirus.


6. What is the music for you? In which way music defines you?

Alexey: Среди участников MFA нет профессиональных музыкантов, поэтому группа для нас – это прежде всего возможность проявления своих способностей, своей творческой свободы. Это своеобразный способ Служения высшим идеалам, возможность преодоления своей собственной смертности. И это действительно очень многое для нас значит. Мы с большой гордостью исполняем собственные версии глубинных народных песен нашего региона, Русского Севера и Архангельской области, на крупнейших фестивалях, чувствуя себя носителями традиционной культуры своего народа. Это очень почётно и радостно. С другой стороны, мы ощущаем себя представителями нео-фолка в России, и проводниками идей этого музыкального течения. Наряду с группой NEUTRAL мы старейший русский неофолк-коллектив. 

There are no professional musicians among the MFA participants, so the group for us is, above all, the opportunity to manifest our abilities, our creative freedom. This is a peculiar way of Serving the higher ideals, an opportunity to overcome one's own mortality. And it really means a lot to us. We are very proud to play our own versions of deep-seated folk songs of our region, the Russian North and the Arkhangelsk region, at major festivals, feeling like carriers of the traditional culture of our people. It is very honorable and joyful. On the other hand, we feel that we are representatives of neo-folk in Russia, and the agents of the ideas of this musical movement. Along with the NEUTRAL project, we are the oldest Russian neo-folk group.


7. Plans for future?

Alexey: Как я уже сказал, у нас есть два альбома «отложенных за завтра», которые ждут своего часа. Первый, который увидит свет – это альбом “Acou”, все песни из которого уже давно готовы, а некоторые из них – уже записаны. Конечно, эта эпидемия сыграла свою роль, наша студия до сих пор официально закрыта, и сроки работы вынужденно были удлинены. Мы верим, что наш лейбл, германский Prophecy Productions, который занимается распространением альбомов MOON FAR AWAY по всему миру, поддержит нас в издании и новых альбомов. Также мы очень надеемся вернуться к концертам и турам так скоро, как только это возможно. Также мы очень любим совместные проекты с другими коллективами – таких опытов в нашей истории было множество. И готовы к новым экспериментам на этом поле, в том числе – к созданию музыки к фильмам. 

As I said before, we have two «delayed tomorrow» albums that are waiting in the wings. The first one to see the light is the album «Acou», all the songs from which have long been ready, and some of them have already been recorded. Of course, this epidemic played a role, our studio is still officially closed, and the working hours were forced to be extended. We believe that our German label Prophecy Productions, which distributes MOON FAR AWAY albums worldwide, will support us in the release of new albums as well. By the way, we are still the first and only group from Russia that has a contract with this label. We also really hope to return to concerts and tours as soon as possible. We also love joint projects with other teams – there have been many such experiences in our history. And we are ready for new experiments in this field, including the creation of music for films.



8. A concert in Serbia, perhaps?

Alexey: О, это было бы великолепно! Наши страны настолько родственны друг другу по своей истории, культуре и ментальности, что для меня очень удивляет, почему сегодня на культурном уровне почти не существует каких-то культурных контактов. Да, возможно, у вас выступают наши поп-звёзды, однако вряд ли это можно назвать подлинной русской культурой. А о современном российском андерграунде, альтернативной современной и индустриальной культуре, думаю, сербская публика знает очень мало – как и русская публика о сербском андерграунде. Меня очень интересует традиционная сербская музыка, одну из песен мы даже записали когда-то для нашего альбома «Minnesang». Поэтому концерт в вашей стране – это мечта, которая, надеюсь, однажды станет реальностью. 

Oh, that would be great! Our countries are so close to each other in their history, culture and mentality that it is very surprising for me why today there are almost no cultural contacts at the cultural level. Yes, you may have our pop stars performing, but this can hardly be called genuine Russian culture. And I think that the Serbian public knows very little about the modern Russian underground and modern folk music, an alternative to modern and industrial culture – like people in Russian knows very little about the Serbian actual underground culture. I am very interested in traditional Serbian music, we even recorded one of the songs once for our album «Minnesang». Therefore, a concert in your country is a dream, which I hope will one day become a reality.


9. And in the end what will you tell readers in Serbia?

Alexey: Надеюсь, что когда мы однажды приедем в Сербию с концертами, мы уже немного выучим сербский язык, и нам не придётся говорить с вами на английском. В любом случае, уверен, что у нас будет много тем для разговоров! И конечно, мы очень хотим хотя бы немного попутешествовать по вашей стране. Поэтому будем рады хорошей команде, в этом.

I hope that when we one day arrive in Serbia with concerts, we will already learn the Serbian language a little and we will not have to speak English with you. In any case, I’m sure that we will have a lot of topics for discussion! And of course, we really want to at least a little travel around your country. Therefore, we will be happy to have a good team in this.



Нема коментара:

Постави коментар