субота, 16. јануар 2016.

Recenzija: Zgard - Totem (Svarga Music, 2014.)

Zgard - Totem

Zgard – Totem
black pagan folk
Svarga Music

Zgard je one-man bend iz Ukrajine iz kojeg stoji čovek pod pseudonimom Yaromisl.  Bend postoji od 2010. godine, ali se diskografski oglašava tek 2012.  Međutim, od tada pa do danas, u diskografiji ovog benda se našlo čak pet full-length albuma i jedan split.  Dakle, Totem je peti album benda.
Po pitanju zvuka, na ranijim ostvarenjima je ovaj bend negovao, pa recimo više atmospheric pagan black folk metal kombinaciju, međutim na albumu Totem je muzika manje atmospheric, ali zato više black, iako je atmosfera itekako prisutna.  Album je mnogo brži muzički nego prethodni, i sigurno je to promena koja će ovom bendu pribaviti više fanova sa one black metal strane medaljona.  Brzi black metal rifovi su izuzetno vešto prošarani folk elementima i deonicama, koje na ovom albumu nekako isplivavaju u prvi plan i, upravo su oni ti koji i prave i održavaju atmosferu čitavog albuma.

Intro „Dismal Vision“ otvara moćno ovaj album i u ušima slušaoca slika scenografiju prilično dobro.  Pucketanje vatre, pevanje napeva i duboki zvuk roga, upravo zvuci koje i očekujete kada vam u umu odzvoni reč „totem“.  Posle upečatljivog introa dolazi pežrva pesma „Land of Legends“ i odma u toj prvoj pravoj pesmi na albumu je očigledn amnogo veća energija nego na prethodnom albumu Contemplation.  Brz beat na bubnjevima, brzi gitarski rifovi i pravi blackerski scream.  Zvuk ne moderniji i ispoliraniji, ali to nikako nije u onom negativnom smislu, gde ta modernost u zvuku i ispoliranost oduzima muzici život i ubija atmosferu.  Na 2:40 se čuje čak i zvuk živo osvirane flaute ili nekog tradicionalnog ukrajinskog isntrumenta koji daje sličan zvuk.

Sledi „Descendants of the Thunder“ koja je prava black metal krljačina.  Možda zvuk sličan onom koje prizvode vuvuzele i koji se čuje u pozadini može da zbuni na početku, ali je ovo definitivno jedna od najboljih pesama na albumu.  Yaromislovi vriskovi su veoma visoki i nazalni i boje ovu pesmu posebnim bojama, ali zato refren predstavlja pravo višeslojno zapevanje koje čitavoj pesmi daje neki trijumfalni prizvuk.  Odličan primer onoga što Zgard može da predstavlja u budućnosti.
Zatim dolazi naslovna pesma „Totem“ koje je takodje među boljim pesmama na albumu, sa ponavljajućim zvukom flaute (verovatno istog onog instrumenta koji se čuo i u prvoj pesmi) pa čak i motivom na usnoj harfi (ili „drombuljama“ kako se instrument u našem narodu zove). Pesma „Sorrow“ je jedna od sporijih na albumu, i predstavlja prelomni momenat, budući da je pozicionirana na sredini albuma.  Iza nje sledi „Forgive Us Nature“ koja je organizovana oko jednog od najboljih melodic black metal rifova koji sam ja čuo u skorije vreme, i ponovo odlično integrisan pagan napev koji, pa sada već možemo da kažemo, čitavom albumu daje neko trijumfalno osećanje.  „Dark Lord of the Carpathians“ je još jedna pesma sa ovog albuma koja zvuči veoma atmosferično sa svojim akordima, ponovo deonicom odsviranom na usnoj harfi i nečim što zvuči kao krici krajnjeg terora koji se naziru iza moćnog zavijanja vetra.
Album zatvara pesma „The North“ koja je najbrža pesma na albumu i na momente podseća čak i na Immortal, i čak i sa svojih 7:45 predstavlja najkraću pesmu na albumu.  Duge pesme, ali gotovo sam 100% uveren da, da su bile kraće, nešto bi falilo što bi ih sprečilo da ostave utisak koji su ostavile ovako kako su se našle na albumu.
Veoma dobar album, koji je jako daleko od osrednjikavog i dosadnog folk metal albuma koji gomila bendova pokušava danas da svira.  Možda malo predug za svoje dobro, ali svakako, Totem je album kojim Yaromisl može da se ponosi.  Možda će dužina albuma učiniti da album ne bude prihvaćen kako zaslužuje, ali i dalje topla preporuka za sve ljubitelje pagan black folk metala.

Ocena: 8/10.

Recenziju napisao: Igor Živić